Movie Friday en Rassenleer - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Robin Harmsen - WaarBenJij.nu Movie Friday en Rassenleer - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Robin Harmsen - WaarBenJij.nu

Movie Friday en Rassenleer

Door: Robin Harmsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

19 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Grabouw

Deze keer ga ik het over mijn stageschool hebben.

We beginnen met Movie Friday! Groenberg heeft sinds drie weken beschikking tot beamers en laptoppen. Ik moet toegeven dat ik niet had verwacht dat de laptops op tijd zouden komen maar, geheel op zijn Zuid-Afrikaans, volgend schooljaar pas. Dus chapeau hiervoor. Dat denken niet alle docenten hier. Er zijn maar een beperkt aantal beamers en laptops beschikbaar en er is heel veel jalousie onder de docenten. Toen sommige docenten laptops kregen en anderen niet, zag je hier en daar een dodelijke blik richting de directeur, die deed alsof hij ze niet zag. Mijn begeleider heeft ook een laptop gekregen. Er werd gezegd dat het een supersnelle laptop zou zijn met alles erop en eraan. Dit bleek niet het geval te zijn. Het is een trage laptop met een illegale versie van Windows.

De docenten met de laptops maken veelvuldig gebruik van deze nieuwe innovatieve techniek. Waar docenten voorheen extra informatie door middel van uitleg en/of extra papier gaven, wordt er nu een Word-bestandje gemaakt waarop de leerlingen de extra informatie kunnen lezen en vervolgens moeten overschrijven. De docenten relaxen dan op hun stoel, terwijl de leerlingen de informatie overschrijven. Ook wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot films! Tot ergernis van de directeur, omdat er teveel filmpjes worden getoond. Dat gebeurt vooral op de vrijdag. De directeur heeft de docenten al gewaarschuwd dat er geen movie Friday mag zijn. Hier was mijn begeleider heel boos over. Ik denk dat dat komt, omdat hij zich aangesproken voelde.

Het probleem is dat de filmpjes verkeerd worden gebruikt. Sommige docenten zetten gewoon een film op, omdat ze geen zin hebben om les te geven. Andere docenten zetten een film op zonder een vorm van instructie. Zo ook de filmpjes die ik heb gevonden voor mijn begeleider. Hij zet ze gewoon aan zonder een vorm van instructie of introductie. Dit vind ik heel jammer, want ik krijg steeds meer het gevoel dat hij alleen de filmpjes gaat gebruiken en niet mijn powerpoints. Ik heb hem hier al een paar keer op aangesproken, maar ik kan helaas niet controleren of hij ze volgend jaar ook gaat gebruiken.

Rassenleer

Ik moest een les geven over de verschillende visies over ras door de geschiedenis heen. Het ging vooral over het Sociaal Darwinisme en de gevolgen daarvan. Strekking van het werkboek: De blanken zijn geëvolueerd en de zwarte/gekleurde mensen niet. Daarom hebben blanken het recht om te heersen en zijn zwarte/gekleurde mensen onderdeel van een uitstervend ras. Dit is een slecht gedeelte van de ‘’blanke’’ geschiedenis.

Toen ik het werkboek las, begon ik me ongemakkelijk te voelen. Wat er in het boek stond was plat gezegd haat zaaien. Ik kan me heel goed voorstellen dat als een zwarte/gekleurde puber het werkboek leest, dat ze blanken mensen gaan haten. In het boek stond maar een gedeelte van het verhaal. Sommige dingen waren uit hun context gehaald en in z’n geheel zat er te weinig diepgang in.

Ik begrijp heel goed dat ze hierin les krijgen, maar omdat het zo een lastig en beladen onderwerp is, moeten men het op een andere manier overbrengen.

Ik heb serieus zitten nadenken om de les niet te geven. Ik had problemen met het verhaal in het boek, omdat ik er niet mee eens was met wat er stond. Ik heb er toen nog met mijn begeleider over gehad. Hij was het met mij eens dat in het boek haatzaaierrij staat. Ik heb de les uiteindelijk toch gegeven, maar dan aangepast. Ik heb veel meer diepgang en achtergrondinformatie over het onderwerp gegeven en ik denk dat mijn boodschap is aangekomen.

Dit was mijn blog voor deze keer;) volgende keer een nieuw verhaal!

  • 19 Mei 2015 - 11:33

    Mama:

    Dat stuk over rassenleer vind ik echt heftig en kan me voorstellen dat je er moeite mee hebt! Hoe reageerden je leerlingen hierop??

  • 19 Mei 2015 - 12:24

    Kees-Jan:

    Goed gedaan: de les moet je zeker aanpassen! Wel typisch dat de leraren er wel bedenkingen over hebben, maar er niets mee doen. Ik ben ook wel benieuwd hoe de lln erop reageerden!
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Hallo iedereen, Leuk dat jullie op mijn blog kijken, hier komen alle verhalen te staan over mijn reis, stage en avonturen in Zuid-Afrika. Ik ga voor mijn minor internationalisering naar Zuid-Afrika. Ik ga daar het onderwijs ondersteunen, het is allemaal nog heel onduidelijk wat ik precies ga doen, dit hoor ik waarschijnlijk pas bij aankomst. Ik ga helpen op Groenberg high school in Grabouw, daar ga ik (waarschijnlijk) docenten lesgeven en bijles geven aan leerlingen. Voor de rest weet ik nog niet hoe mijn stage eruit komt te zien. Maar ik ga natuurlijk niet alleen voor mijn stage naar Zuid-Afrika. Er zijn heel veel dingen die ik wil gaan doen in Zuid-Afrika. - Surf les nemen - Op safari gaan - Bungeejumpen op 261meter hoogte(hoogste plek in de wereld) - De tafelberg beklimmen - Meerdaagse wandeltochten door de Afrikaanse natuur - Kooiduiken - Uitgaan in Kaapstad - En nog veel meer....

Actief sinds 10 Dec. 2014
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 5300

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 27 Juli 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: