Titel: Afrika tour part 1 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Robin Harmsen - WaarBenJij.nu Titel: Afrika tour part 1 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Robin Harmsen - WaarBenJij.nu

Titel: Afrika tour part 1

Door: Robin Harmsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

14 April 2015 | Zuid-Afrika, Grabouw

Na een leuke vakantie van 17 dagen moet ik weer hard aan de slag op mijn stage. Maar eerst ga ik jullie wat vertellen over mijn vakantie. Omdat ik zoveel heb gezien en ik jullie zoveel wil vertellen zal ik mijn vakantie verhalen verdelen over meerdere blogs.

Dag 1, Vrijdag 27 maart: Vlucht en escorte

Ik ging samen met mijn Huisgenootjes William, Anouk, Samantha en Teun 17 dagen op vakantie in Zuid-Afrika. We vertrokken vrij vroeg en werden weggebracht door Rens, Laura, Lisa en Miriam. De vlucht was kort en prima. Wat me opviel was dat we maar 5 minuten hoefde te wachten op onze bagage. Hier kan menig Europees vliegveld nog wat van leren. Toen we eenmaal onze bagage hadden, gingen we op zoek naar de car company om onze auto op te halen.

Wij hadden een slechte auto verwacht met weinig ruimte achterin en in de achterbak. Dit bleek niet waar te zijn. Met het autoverhuurbedrijf hebben we besloten dat William en Samantha de bestuurders zouden zijn (als we meer bestuurders wilde kostte dat ons extra geld). Ze hadden een fout gemaakt en de auto die wij moesten krijgen, was er niet meer. Daardoor kregen wij een gratis upgrade. We konden kiezen uit een JEEP en een Hyundai. We kozen voor de Hyundai. Toen we naar de auto liepen, waren wij aangenaam verrast. Het was namelijk een grote auto, met leren stoelen, genoeg ruimte, airco etc.

Na deze leuke verassing gingen we op weg naar onze eerste bestemming: Kamp Berg en Dal in het Krugerpark. Onderweg was het heel slecht weer en er waren veel ongelukken. Toen we aankwamen was het park al gesloten en hadden we een klein probleempje. Ons huisje stond namelijk in het Krugerpark en na sluitingstijd mogen er geen mensen meer alleen rijden. Dus we moesten wachten op iemand die ons kwam ophalen. Ik moest ondertussen naar de wc en ik vroeg de bewaker of ik naar de wc mocht. De wc was in het Krugerpark, dus ik stapte met hem in de auto om naar de wc te gaan. Bij de WC’s zag ik twee olifanten, een moeder met haar jonkie. Toen ik klaar was, moesten we terug. Maar het probleem was dat de olifant de weg blokkeerde. De olifant was vrij agressief omdat ze haar kind wilde beschermen. We hebben 10 minuten moeten wachten voordat de olifant zelf besloot om weg te gaan.

Eenmaal aangekomen in Berg en Dal gingen we snel wat eten. Omdat het laat was, konden we alleen een pizza halen. Daarna gingen we naar ons huisje. Het was een mooi huisje, maar het was heel erg warm.

Dag 2, Zaterdag 28 maart, Krugerpark

De volgende dag moesten we eerst naar de receptie om in te checken. De entree voor het park 700 rand p.p. (± 54 euro) voor buitenlandse toeristen. Omdat wij een visum hebben, zijn wij officieel inwoners van Zuid-Afrika. Ze geven deze korting alleen als je langer dan 6 maanden in Zuid-Afrika woont. Na enig geslijm en geflirt, werd er besloten dat we het bedrag gingen betalen die elke Zuid-Afrikaan moest betalen. We moesten nu iets van 300 rand betalen. Daarna gingen we het Krugerpark verkennen. Het gedeelte van het Krugerpark wat ik heb gezien was anders dan ik had verwacht. Ik had een landschap alla Lion King verwacht, open vlaktes met weinig bomen en veel dieren. Dit bleek niet het geval te zijn. Er groeiden heel veel bomen waardoor het zicht werd belemmerd. In het Krugerpark heb ik heel veel dieren gezien, zoals de: olifant, buffalo, gnoe, mestkever, duizendpoot, impala, pumba (everzwijn), krokodil, nijlpaard, de vogel van de Lion King, schildpadden, giraffes, neushoorns, kameleon, wezel, eekhoorn en de Afrikaanse wilde hond. Dus op de eerste dag hebben we drie dieren van de Big 5 gezien.

Dag 3, Zondag 29 maart: Safari en Swaziland.

Omdat we nog geen leeuwen en luipaarden hadden gezien besloten we om een ochtendsafari te doen. We hebben veel dieren gezien die we de vorige dag ook hebben gezien en we hebben zelfs een luipaard gezien. De luipaard liep over de weg en toen we hem zagen liep die snel weg de bosjes in. Behalve de luipaard hebben we ook hyena’s, jakhalzen en gieren gezien. Helaas hebben we de leeuw niet gezien. Het valt mij op dat we het op een gegeven moment helemaal niet meer bijzonder vonden om bepaalde dieren te zien. We vonden het zelfs vervelend dat we weer een impala zagen, terwijl we het in Nederland al bijzonder vinden als we een hert zien. Ik begon me steeds meer af te vragen hoe een impala zou smaken. Dus bij iedere impala die ik zag, had ik steeds meer zin om er eentje dood te schieten en op te eten.

Na de ochtendsafari gingen we op weg naar Swaziland. Onderweg merkte je dat het landschap groener en mooier werd. Het viel me op dat we ook weinig townships zagen In plaats daarvan zag je veel ronde ‘’Afrika’’ huisjes met een rieten daken. Je zag wel de armoede bij de mensen, maar het was voor mijn gevoel een ander soort armoede. Eenmaal aangekomen bij de grens van Swaziland, moesten we door de Douane. Het was de eerste keer dat ik over land door een Douane moest gaan. De Douane zag er ouderwets uit en je kan rustig zeggen dat de indeling niet echt logisch was.

We gingen slapen in het Hlane Royal National Park. Bij de receptie kregen we te horen dat we zouden gaan slapen in de kingshouse. Ik vroeg wat ze daarmee bedoelde. Ze zei dat het huisje het vakantiehuisje was van de koning van Swaziland. Eenmaal aangekomen, snapte ik ook waarom. Het was een prachtig huis met een rieten dak, ruime keuken, 4 slaapkamers, een badkamer en een buitendouche. We hadden een prachtige tuin met uitzicht over het park waar olifanten, giraffes, neushoorns, nijlpaarden, krokodillen, zebra’s, impala’s, everzwijnen en vele andere dieren te zien waren. Maar door deze ervaring kan ik zeggen dat ik een dikke drol heb achtergelaten op de wc van de koning. En ik moet zeggen, dit gaf me een koninklijk gevoel.

‘s Avonds hebben wel lekker met zijn alle gebraaid (BBQ) bij een kampvuurtje en vervolgens zijn we naar een traditionele dans gegaan.

Dag 4: maandag 30 maart: Bushmen paintings

De volgende dag wilden we graag de Bushmen paintings zien. Dat zijn grotschilderingen uit de tijd van de jagers en verzamelaars. We moesten over de bergen en er stond dat het een snelweg was. Het bleek ook een snelweg te zijn, maar dan een onverharde. Ik moet zeggen ondanks de vele hobbels heb ik er echt van genoten. Je zag namelijk heel veel van het landschap en hoe de mensen leefden. In Swaziland leven veel mensen in traditionele huisjes en verbouwen ze veel suikerriet.

Eenmaal aangekomen bij de bushmen paintings, werden we door een vrouw naar de rotstekeningen begeleid. Dit was een kleine, maar steile klim. Je zag meerdere tekeningen (zie foto’s). Deze tekeningen waren volgens onze gids ongeveer 40.000 jaar oud. De tekeningen zijn waarschijnlijk gemaakt door een Sjamaan, een soort religieuze medicijnman. Voor de bushmen was de olifant een heilig dier, omdat de olifant zorgde voor regen. Volgens de bushmen waren er twee werelden: onze wereld en de geestenwereld. In de geestenwereld werden de mensen als half mens/half dier afgebeeld. Terwijl in de normale wereld de mensen groter werden afgebeeld dan de dieren. Op de tekeningen kan je zien dat de mensen met pijl en boog hebben gejaagd.

Na de bushmen paintings zijn we nog naar een dam gegaan bij pigs peak, waar we wat hebben gedronken. Avonds gingen we uit eten bij het restaurant waar ik eindelijk impala heb gegeten. En ik moet zeggen: het smaakte goed.

Dag 5, maandag 31 maart: El Zuwini

De volgende dag wilden we naar El Zuwini gaan om een museum en een cultural village te bezoeken. Helaas raakten we een beetje verdwaald en toen reden we naar de tourist office. Daar had je een aantal winkeltjes waaronder een winkeltje met beeldjes. Dat winkeltje was echt prachtig. Overal zag je mooie beelden en tekeningen. Het leuke was dat buiten iemand bezig was om de beeldjes te maken. Ik was al van plan om een mooi beeldje mee te nemen. Ik zat in eerste instantie te denken aan een dier, maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Na veel aarzelen en lang onderhandelen heb ik twee beeldjes en een tekening gekocht. De twee beeldjes zijn echt prachtig en stellen een Zulu krijger en een Zulu vrouw voor. Ik ben heel blij dat ik ze heb gekocht.

Daarna gingen we naar de catacombe van de oude koning en het bij behorende museum. Deze koning had wel 70 vrouwen! Dat lijkt me heel lastig, ik word soms al gek van 1 vrouw moet je nagaan hoe gek je word van 70 vrouwen. Maar aan de andere kant, heb je wel wat afwisseling. dus als ze lopen te zeuren ga je gewoon naar je andere vrouw. We gingen eerst naar een standbeeld van de koning, met om hem heen enkele standbeelden van leeuwen. Elke Swazikoning moet een leeuw doden om zijn moed te bewijzen. Daarna gingen we naar een gebouw links van het standbeeld, maar toen we daar binnenliepen en rondkeken kwam er snel een vrouw naar ons toe. We mochten daar niet komen, omdat dat gebouw de Koninklijke ingang was. Daarna gingen we naar het juiste gebouw waar het museum was. Het was een klein museum en het ging over hoe geweldig de vorige koning van Swaziland wel niet was. En hoe arm het land ook was/is, de koning van Swaziland had wel mooie auto’s. Daarnaast was er nog een nationaal museum wat leuk en interessant was.

Na het museum gingen we naar een cultural village. We werden daar rondgeleid door een jongen in traditionele kleding (helaas was hij een student die toerisme studeerde). Hij vertelde ons over hoe de mensen leefden. Een dorp bestaat uit een stamoudste die meerde vrouwen heeft en bestaat uit meerdere leefgedeeltes. Elk leefgedeelte bestaat uit 3 gebouwen. Deze gebouwen kan je herkennen aan de aantal stokken die aan het hek hangen. 4 Stokken betekent slaap gedeelte, 3 stokken is het kookgedeelte en het gebouw wat geen stokken heeft is de brouwerij waar de vrouwen bier brouwen voor hun man (hoezo is dit afgeschaft?)

De mensen verstopten hun eten in een kuil en deden er toen was mest overeen om het voedsel te beschermen tegen dieven en bosbranden. Alle huizen hebben lage ingangen. Dit hebben ze gedaan om ervoor te zorgen dat eventuele indringers eerst moeten bukken en daardoor is het huis makkelijker te verdedigen.

Voordat de mannen op jacht gingen, gingen ze met z’n allen wiet roken zodat de mannen niet bang zouden zijn als ze een olifant of een leeuw zouden tegenkomen.

Na dit alles zijn we nog naar aan naburige waterval gegaan en zijn we naar ons onze volgende bestemming in Swaziland gegaan waar we maar 1 nachtje zouden verblijven.

Ik merk dat ik heel veel heb getypt en ik brei nu een einde aan mijn blog. Ik hoop dat ik niet teveel heb geschreven. Volgende week komt deel twee over mijn reis door Zuid-Afrika.

• 17 April 2015 - 10:46

Kees-Jan:

Wat een vakantie en wat een spannende eerste dag meteen! Ik ben benieuwd naar het tweede deel.
    Veel plezier,
    Kees-Jan

• 17 April 2015 - 20:37

Erik En Carola:

Ha die Robin,

stom hè, als je in het Krügerpark bent dat je eerst bij elke impala, zebra en giraffe uren kunt kijken en daarna denkt van: daar heb je ze alweer. Jammer dat je de leeuw niet hebt gezien. Ga je met Veerle ook nog naar het Krügerpark? Wie weet zie je de leeuw dan alsnog. Spannend hè om 's nachts daar te slapen, al die dierengeluiden die je dan hoort. Mooi is de olifant hè en groot zo dicht bij. Lief hoe ze ook voor hun kleintjes zijn. Helaas kan ik de foto's niet zien. Mis je Nederland, pappa, mamma, Tim, Kirsten, Max, Luuk en Veerle al een beetje? Nou, wij missen je wel hoor,

Veel liefs van Erik en Carola