18 april t/m 2 mei - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Robin Harmsen - WaarBenJij.nu 18 april t/m 2 mei - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Robin Harmsen - WaarBenJij.nu

18 april t/m 2 mei

Door: Robin Harmsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

18 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Grabouw

Line-dansen, Braaien, Big Screen en JT, Robbeneiland, rugbywedstrijd, tafelberg, casino, winetasting

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen. Dus bij deze een kort verslag van mijn avonturen in Zuid-Afrika

Zaterdag 18 april: Braaien bij de rugbywedstrijd en uitgaan in Grabouw

Vandaag was het zover, de derby van Grabouw: G-Boys tegen SAFCA. De Grabouw derby is iets groots hier. Er werd al weken van te voren erover gepraat. Iedereen zei: Je moet erbij zijn. Nou ik ben blij dat ik er bij was. In totaal werden er drie wedstrijden gespeeld tussen de G-boys en SAFCA. Bij de ingang moesten wij 10 rand betalen voor 3 wedstrijden. Omdat het al zo druk was hadden wij de auto buiten het park geparkeerd. Eenmaal binnen stond er om het veld allemaal auto’s. Bij de auto’s stonden mensen met harde muziek bier te drinken en te braaien. Er is een grote rivaliteit tussen SAFCA en G-Boys maar de supporters van beide teams stonden gewoon naast elkaar te genieten van de wedstrijd. Onze begeleider Paddy had al goed plekje voor ons geregeld dus we begonnen daar in de brandende zon bier te drinken. De sfeer rondom de wedstrijden begon ingetogen en rustiger, maar naarmate de tijd (en het bier) vorderde werd het steeds uitbundiger. Tijdens de tweede wedstrijd werd het tijd om te gaan braaien. Ik ging dus met het vlees bij een BBQ staan en ging daar mijn vlees braaien. Aangezien ik één van de weinige blanken was, en de enige blanke was die aan het braaien was werd er veel naar mij gekeken. Gelukkig kwamen er ook veel mensen naar mij toe om een praatje te maken. Ik heb heel weinig van de wedstrijd gezien maar ik had het harstikke gezellig bij de BBQ. Toen al het vlees op was, was de hoofdwedstrijd al bezig. SAFCA stond toen voor, maar de G-Boys kwamen terug. Het was een spannende wedstrijd en de mensen langs de lijn hielden het niet meer. Zuid-Afrikanen zijn heel emotioneel, dat merkte je ook tijdens de wedstrijd. De mensen waren al over de hekjes geklommen, stonden half op het veld en beleefden de wedstrijd heel intens. In Nederland zouden de mensen allang worden opgepakt of de wedstrijd zou worden stilgelegd vanwege dit, hier niet. De wedstrijd bleef lang spannend, maar uiteindelijk won SAFCA de wedstrijd. Toen het fluitsignaal klonk gingen de mensen uit hun dak en renden het veld op om het kampioenschap te vieren. Veel mensen waren in tranen, omdat hun ploeg had gewonnen/verloren.

Dit was een geweldige ervaring. Vooral, omdat dit in Nederland niet kan. Rondom het veld was het een verkeerschaos, auto’s stonden overal geparkeerd, er was weinig ruimte, mensen hadden een BBQ mee (In Nederland zou je een vergunning nodig hebben, of een brandblusser) en hun eigen vlees en drank (Dit zou in Nederland niet worden toegestaan). De fans zaten tussen elkaar (in Nederland zouden de politie en gemeente helemaal gek worden) en hier was geen politie aanwezig. Dit zorgde meteen voor een ontspannendere sfeer. Ik heb echt genoten van de wedstrijd en van de sfeer.

‘s Avonds gingen we naar Big Screen en JT. Dit zijn voor blanken gevaarlijke kroegen en je moet er heengaan met een local. Omdat ik verschillende verhalen had gehoord, was ik op mijn hoede. Toen we in Big screen waren, waren wij de enige blanken en we werden behoorlijk aangekeken. Er werd R&B gedraaid en op de dansvloer gingen ze behoorlijk los. Ik vond het niet fijn op de dansvloer. Ik ben iemand die zijn ruimte nodig heeft. Als het druk is, kan ik er wel tegen dat ik wat minder ruimte heb. Maar ik vond het vervelend dat er af en toe een paar mensen heel veel ruimte nemen om te kunnen dansen. Aan de ene kant is dit prachtig, omdat dit hoort bij de Zuid-Afrikaanse cultuur, aan de andere kant is het vervelend. De sfeer in big screen vond ik apart. Er waren echt heel veel mensen die op een vriendelijke manier naar mij toe komen van goh, wat doe je hier, hoe heet je, leuk dat je er bent, respect dat je hier naar toe durft te komen etc. Dit zorgde ervoor dat ik heel gezellig had. Maar omdat ik op de hoede was door alle verhalen heb ik niet echt kunnen genieten van de avond. JT’s was totaal anders, dit was een discotheek en het was hier rustig.

Vrijdag 24 april Robbeneiland

Vandaag was het zover, we gingen naar het wereldberoemde en tevens beruchte Robbeneiland. Het was een prachtige dag en we gingen er met de boot naar toe. Daar moesten we instappen in de bus, waarmee we een korte tour kregen over het eiland. Vervolgens kregen we een rondleiding in de gevangenis door een oud gevangene. Op zich was het wel interessant, ware het niet dat onze gidsen slecht Engels konden en heel snel praatten. Ik heb al een aantal musea bezocht in Zuid-Afrika en ik vind het zonde wat ze ermee deden. De gidsen zijn vaak slecht te verstaan en het is te merken dat ze elke dag hetzelfde verhaal vertellen. Er zijn weinig tot geen bordjes met informatie en voor scholen vind ik het ongeschikt. Dit is zonde, vooral omdat de onderwerpen (racisme, district six, Robbeneiland) die ze behandelen heel belangrijk zijn voor leerlingen.

Het was een mooie dag en ik heb iets gezien wat ik niet verwachtte. Ik heb een walvis gezien! Het was een kleintje, maar dat maakt niks uit. Ik kan zeggen dat ik een walvis in het wild heb gezien. Na onze trip hebben we nog heerlijk gegeten en daarna zijn we naar huis gegaan.

Zaterdag 25 april. Koningsdag, Bulls versus Stormers

Vandaag gingen we koningsdag vieren. Dit werd georganiseerd door de Nederlandse ambassade en een Nederlandse ondernemersvereniging. Het was een klein marktje waarbij de gemiddelde leeftijd vrij hoog was. Ik liep rond en ik zag dat ze daar frikadellen hadden. Het water liep me al in mijn mond. Maar helaas, het waren niet de frikadellen die we in Nederland hadden. Ik werd dus blij gemaakt met een dooie mus. Maar gelukkig werd er echte Nederlandse kaas uitgedeeld en verkocht. Normaal ben ik niet zo’n kaas-eter, maar ik mis Nederlandse kaas wel. De kaas hier smaakt naar plastic. Gelukkig was het bier ook niet duur (5 rand voor een beugel Grolsch, omgerekend 37 cent). Dus uiteindelijk was het wel gezellig. Daarna gingen we naar een rugbywedstrijd. Vanwege koningsdag waren we wat later. Daardoor hebben we het drinken en openbaar braaien op de parkeerplaats gemist. Dat was wel jammer. Eenmaal aangekomen zochten we onze plekken op. Het hele stadium zat vol (ongeveer 70.000 mensen). Ook hier zaten supporters van de twee teams zonder problemen door elkaar. De sfeer was geweldig maar ik heb er niet echt van kunnen genieten. Achter mij zaten een paar gekke Zuid-Afrikanen die echt de longen uit hun lijf schreeuwden. Op een gegeven moment had ik echt last van mijn oren. Ook hier werd de wedstrijd heel intensief beleefd. De Stormers wonnen uiteindelijk de wedstrijd na een spannend slot. De mensen werden gek en bestormden het veld om de overwinning te vieren. Hierbij weer hetzelfde, in Nederland zouden al deze mensen worden opgepakt en een stadionverbod krijgen vanwege de panische politie en KNVB. Hier werd het gewoon getolereerd. Dus wij zijn ook gewoon het veld opgerend om de overwinning te vieren. Na de wedstrijd zijn we nog gezellig uitgegaan in Kaapstad.

Zondag 26 april: De Tafelberg.

‘s Ochtends kwamen we erachter dat we een probleem hadden met de auto’s. William en Yvette zouden gaan abseilen van de Tafelberg en Anouk en Samantha wilden de Tafelberg beklimmen. De rest wilde naar huis gaan. Dit betekende dat we 1 persoon te veel hadden voor de auto’s. Aangezien ik nog niet de tafelberg had beklommen bood ik met tegenzin aan om mee te gaan. De tegenzin kwam niet eens zozeer dat ik de Tafelberg niet wilde beklimmen, maar het kwam omdat ik een verschrikkelijke kater had. Als ik had geweten dat ik de volgende dag de tafelberg zou moeten beklimmen dan had ik wat rustiger aan gedaan met de drank. Nou 1 tip, ga nooit met een kater de Tafelberg beklimmen, want dat is een hel. Het was voor mij een zware klim. Dit kwam niet eens zozeer door mijn conditie. Dit kwam doordat ik harstikke misselijk was en heel duizelig. Hierdoor moest ik regelmatig stoppen. Met veel bloed, zweet, …. En tranen kwam ik eindelijk boven aan. Het uitzicht was echt geweldig. Toen we aankwamen gingen de wolken op de Tafelberg (soms ook wel het Tafelkleed genoemd) weg. Ik heb echt genoten van het uitzicht en van de zon. Dit is een aanrader voor iedereen. Beklim de Tafelberg (zonder kater) en geniet van het uitzicht. Het is het zeker waard.

Maandag 27 april: Casino in Caledon

Vandaag was het een vrije dag vanwege Freedom’s day. We gingen naar het casino in Caledon toe. We hebben ons daar vermaakt maar helaas was het gelukt niet aan mijn zijde. We zaten aan een casino tafel met een paar dronken oude mannen. Echt waar, die strooiden zonder gein met fiches. Op een gegeven moment hadden bij elke ronde de hele tafel vol met fiches. Verschoof per ongeluk een fiche, geen probleem laat maar liggen. Die mensen gooiden echt met geld.

Vrijdag 1 mei: Line-dansen bij de dans van Paddy

Vandaag organiseerde onze begeleider Paddy een dans. Als verassing hadden wij een liedje geoefend. Het was het liedje world’s greatest van R. Kelly (wie kent het nummer niet???). Ook hier moesten we onze eigen drank en hapjes meenemen. De avond begon met rustige muziek en toen Paddy begon met zingen begon de zaal te dansen. Behalve de typische Zuid-Afrikaanse manier van dansen, begonnen mensen ook te line-dansen bij muziek waar het helemaal niet kan. Best raar om de hele zaal opeens te zien line-dansen.

Zaterdag 2 mei: Winetasting

Vandaag gingen we wijnproeverij tour. We gingen met een paar locals een aantal wijnboerderijen langs om verschillende wijnen te proeven. Het was een zeer geslaagde dag met veel lekkere wijnen. Het viel me op dat het landschap echt prachtig was. Ik verbaasde me dat mij dat nog niet opgevallen was, omdat het echt vijf a tien minuten rijden was van ons huisje. Maar dat kon ook door de wijn komen.

• 18 Mei 2015 - 12:33

Kees-Jan:

Leuk weer wat van je te horen!
    Die frikadellen: waren die misschien ook gemaakt van een dooie mus? Zou best kunnen! :-)
    Volgende keer weer wat meer over je ervaringen op school?
    Groetjes,
    Kees-Jan

• 18 Mei 2015 - 14:01

Karin Bernet:

Volgens mij gaat het goed met jou in Zuid Afrika! Veel alcohol en feesten! Ik mis ook een beetje de ervaringen op je werk. Hoe gaat het daarmee?
    Groetjes, Karin