Pay day is hell-weekend - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Robin Harmsen - WaarBenJij.nu Pay day is hell-weekend - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Robin Harmsen - WaarBenJij.nu

Pay day is hell-weekend

Door: Robin Harmsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

02 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Grabouw

Van maandag tot en met donderdag heb ik hard gewerkt op mijn stageschool. Ik ben begonnen aan mijn PowerPointpresentaties. Deze presentaties heb ik gemaakt voor mijn begeleider Anton. Ik vind het heel interessant om PowerPointpresentaties te ontwerpen zonder tijdsdruk. Dit geeft mij tijd om iets extra’s te doen zoals opdrachten, filmpjes en een bepaald onderwerp beter visualiseren.

Donderdag gingen naar de andere groep in Genanendal om carnaval te vieren. Huh? Wat? Carnaval? Is dat niet een beetje laat? Ja, natuurlijk is dat veels te laat maar lekker boeien, we hebben toch carnaval gevierd. We gingen dus onderweg naar Genanendal om carnaval te vieren. Na een uur rijden door het prachtige landschap( waar we bijna geen huizen of mensen tegenkwamen) kwamen we aan in het gehucht Genanendal. Genanendal is echt een gehucht, odw is daar niks bij. De koeien, paarden, ezels en honden liepen daar over straat. Overal zag je vervallen huizen waar hele gezinnen in woonden. Afijn, we gingen dus naar een restaurant in Genanendal. De eigenaren waren Nederlands en ze zouden enkele (Nederlandse) hapjes maken. Helaas maakten ze geen frikadellen en was er te weinig eten voor ons allemaal. Aangezien ik aan de antibiotica zit vanwege mijn oorontsteking kon ik niet drinken en was ik de aangewezen persoon om de BOB te spelen. Het was een gezellige avond waar we zelfs nog leerlingen van het OBC in Bemmel tegenkwamen. Aangezien de Genanendal groep vroeg wegging(beetje raar maar oke) gingen wij ook vroeg naar huis. Onderweg kregen een aantal mensen zin in om een biertje te drinken bij Beer and Barrel. Nadat ik een aantal mensen naar huis had gebracht ben ik ook naar Beer and Barrel (B&B) gegaan. De Zuid-Afrikaanse stamgasten zijn maar raar, waar we vorige week een dikke dronken politie agent tegenkwamen met een vieze pornosnor, was er deze keer een vieze blanke oude man met een oud postbodekostuum en een Kaapse glimlach. Waar de dikke politieagent met zijn pornosnor nog wel aardig was, was de postbode ronduit vervelend. Achja, zo leer je de Zuid-Afrikaanse cultuur ook kennen.

De volgende dag hebben we de hele dag liggen chillen bij het zwembadje van Laura (projectgenootje van Teewaterskloof). We kregen toen het leuke en spontane idee om met zijn allen naar de film 50 shades of grey te gaan. Iedereen had zoveel gehoord over de film en de boeken dat we benieuwd waren hoe de film was. De film viel zwaar tegen, ik kan niet begrijpen dat mensen hiervan opgewonden raken. Vrijdag was ook payday voor de Zuid-Afrikaan. Op de laatste vrijdag van de maand krijgt elke Zuid-Afrikaan uitbetaald. Nou dat was te merken. Kerstdrukte bij de Albert Hein is er niks bij, de mensen stonden zelfs buiten de supermarkt te wachten. Ik dacht slim te zijn door net na het eten te gaan. Toen ik binnenkwam was het echt chaos, overal lege vakken, winkelkarretjes op de grond, winkelkarretjes die niet meer werden gebruikt voor de kassa’s en gekoelde producten gewoon op de grond neergelegd omdat mensen ze niet meer nodig hadden. Ik weet zeker dat Jos (de baas bij onze AH) helemaal gek zou worden als hij zag wat er gebeurde die dag.

Zaterdag was het plan om onszelf te verdelen in twee groepen: één groep ging naar Kaapstad toe, de ander ging naar een muziekfestival genaamd K-Day. Dus ik vind dat ik al een soort van koningsdag heb gevierd. Het was prachtig weer, zo rond de 30 graden met een lekker zonnetje en goede muziek op de achtergrond. Op de terugweg zagen we een andere kant van Pay-day. Waar de vrouwen zoveel mogelijk uitgeven aan voedsel, geven de mannen het uit aan drank. Onderweg hebben wij heel veel ongelukken gezien, brandende auto’s en we zagen zelfs een lijk liggen.

Zondag gingen we naar een wijnproeverij. Daarvoor moesten William en ik pinnen. Dus wij gingen naar de Pinautomaat en daar stond een gigantische rij. De rij op Koningsdag in Arnhem is daar niks bij. Heel veel Afrikanen gingen geld opnemen omdat ze die vrijdag hun loon hadden gekregen. Volgens mij deden ze het niet vaak want het duurde heel lang, sommige mensen deden er wel 10 minuten over. Uiteindelijk hebben we 40 minuten moeten wachten voordat we eindelijk konden pinnen. Tijdens de wijnproeverij was het prachtig weer, 30 graden, lekker zonnetje en windje, met op de achtergrond live-country muziek (waarom country? Ik zou het echt niet weten) We hebben samen met Paddy en zijn vrienden lekker veel wijntjes gedronken en ik kan gerust zeggen dat er sommige mensen teveel wijntjes hadden gedronken. Toen de taxi ons had opgehaald gingen we door naar de afterparty bij de overbuurvrouw (tevens een vriendin van Paddy)

Ik heb één ding geleerd tijdens dit weekend, zorg dat je genoeg geld en boodschappen hebt voor Payday, want payday is hell-weekend.

• 02 Maart 2015 - 23:33

Die Papa:

Beste Robin,

Mooie "kop" Pay day is hell weekend. Wat een avonturen maak jij mee zeg, geweldig! Jammer van je oorontsteking en ik hoop dat het jou niet te veel belemmerd. Voordeel is wel (voor je ouders) dat je dan niet tussen de haaien kunt gaan zwemmen. Maar goed, pornosterren en drank, die combinatie; als dat maar goed gaat (ha,ha) Je zult ondertussen ook wel een "negertje" zijn met al die zon. We missen je wel hoor, maar het is ook wel goed om te horen dat je zoveel meemaakt en er ook van kan genieten. Ik ben ook wel blij dat jij de BOB moet zijn want ik weet hoe jij auto rijdt, maar blijf goed uitkijken; ze rijden daar allemaal aan de verkeerde kant van de weg (links en als gekken).

Die Papa!