Het eerste vrije weekend: Vechten met bavianen - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Robin Harmsen - WaarBenJij.nu Het eerste vrije weekend: Vechten met bavianen - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Robin Harmsen - WaarBenJij.nu

Het eerste vrije weekend: Vechten met bavianen

Door: Robin Harmsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

23 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Grabouw

Het eerste vrije lange weekend: Vechten met Bavianen, pinguïns, struisvogels, Capepoint, Kaap de goede hoop, braai en verjaardag.

Donderdag:

Donderdag hadden we een surpriseparty georganiseerd voor Lisa. Lisa wilde graag voor haar verjaardag eten bij de Macdonalds. Zij ging samen met de andere twee leden van haar huisje naar de Macdonalds, terwijl wij ons verzamelde in huisje Bosman. Rond een uur of 9 was heel Grabouw in huize Bosman aan het indrinken. Omdat we de week daarvoor problemen hadden gekregen met de buren waren we van plan om rond elf uur naar een kroeg te gaan in de buurt. Rond half 10 kwam Lisa aanrijden en we stonden haar buiten op te wachten. Zij had niets in de gaten en het was dus een leuke verassing. Naarmate de avond vorderde en de alcohol rijkelijk vloeide, ging het geluidsniveau omhoog. Enkele dames gingen carnavals nummers zingen en iedereen had het gewoon gezellig. Rond kwart voor elf werd er door iemand buiten ons huisje geklaagd over het geluidsniveau. Dit betekende dat wij weg moesten gaan. Maar omdat enkele mensen dronken waren (sommigen voor de eerste keer) duurde het allemaal wat langer om weg te gaan. Eerst hebben we de mensen afgezet die niet wilden/niet meer konden doorgaan om vervolgens naar Beer and Barrel in Grabouw te gaan. Daar ging het feestje door. Wat me bijblijft van die avond is de donkere politieagent met een dikke buik en een pornosnor die harstikke dronken was.
Sommige gingen eerder weg. Dit betekende dat wij met 8 personen in 1 auto naar huis moesten gaan. Hoe dit ons is gelukt weet ik niet, maar we zijn donderdag heel thuis gekomen.

Vrijdag:

Vrijdag was het tijd om uit te brakken. Het enige wat we hoefden te doen was vlees halen voor de braai van Paddy die avond. Een braai is heel anders dan een BBQ in Nederland. In Zuid-Afrika wordt eerst al het vlees gebakken en vervolgens in een schaal gedaan totdat al het vlees is gebakken. Tussendoor wordt er niet gegeten, ook geen salades of stokbroodjes. Pas als al het vlees is gebakken, kommen de salades (dat waren er niet veel) en een soort knoflookbrood. Dan pas gaat iedereen eten. Paddy had heel veel vrienden en familie uitgenodigd. Al snel mengden we ons met zijn familie/vrienden en hadden we een leuke avond met hen. Omdat we de volgende dag een lange dag voor de boeg hadden, hebben we het niet laat gemaakt.

Zaterdag:

Zaterdag gingen we met de hele groep (dus de groep van Grabouw en de andere groep) op excursie met Nomad-Tours. We spraken om half 10 af bij Waterfront (een lux winkelcentrum). Natuurlijk was iedereen te laat en rond 10 uur vertrokken we in de bussen van Nomad-Tours richting Simons-Town. Simons-Town is een klein vissersdorpje vol met oude gebouwen. Ik vond het jammer dat we hier niet lang bleven om de oude gebouwen te kijken. Wij gingen namelijk naar de pinguïnkolonie die daar leefde. Toen we daar aankwamen op een parelwitte strand waren daar rond de 100 pinguïns. Het was jammer dat we niet tussen de pinguïns door konden lopen en zwemmen. Misschien dat ik nog op zoek ga naar een minder toeristische pinguïnkolonies om daar mooie foto’s van te maken.

Daarna gingen we richting Capepoint. Onderweg stopten we vlakbij het strand om te eten en foto’s te maken. Nadat we foto’s hadden gemaakt en het personeel van Nomad-Tours bezig waren met het maken van het eten zag ik een baviaan lopen. Iedereen keek toen naar die baviaan, een andere baviaan maakte daar handig gebruik van en die ging achterlangs om vervolgens een stuk brood te jatten. Vervolgens renden enkele mensen bang de bussen in. Toen de twee bavianen weg waren, stonden we een beetje te kijken naar de bosjes waar de Bavianen zaten. Ondertussen kwamen er meer bavianen aangelopen. Toen hebben de bavianen meerder manieren geprobeerd om ons eten te krijgen. Maar iedere keer als ze de bosjes uitkwamen bekogelde wij ze met stenen zodat ze gingen vluchten. Op een gegeven moment gaven ze het op en gingen ze in het gras zitten en konden wij redelijk dichtbij komen.

Na het eten gingen we verder richting Capepoint. Vanuit Capepoint hadden we een prachtig uitzicht over de oceaan. Vervolgens zijn we naar Kaap de Goede hoop gegaan. Kaap de goede hoop is de meest zuidwestelijke plek van Afrika. Het waaide hard en we werden behoorlijk gezandstraald en nat gemaakt door de golven. Op de terugweg naar Kaapstad zagen we ook nog een paar wilde struisvogels.

Toen we weer terugkwamen bij Waterfront vertrokken we richting ons hostel Blue Mountains op Longstreet. Onderweg raakten we wat mensen kwijt wat ervoor zorgde dat die wat later kwamen. Wij zijn toen met zijn allen naar Dubliners gegaan, een leuke discotheek met goeie muziek. Na een leuk en lang avondje zijn we vervolgens moe en voldaan naar ons huisje teruggegaan.

De volgende dag ben ik, met enkele andere mensen, naar seapoint gegaan. Daar hebben we lekker in de zon uit liggen brakken bij het zwembad.

Tot zover mijn eerste vrije weekend!

• 26 Februari 2015 - 18:21

Paddy:

Nice story.

• 26 Februari 2015 - 19:34

Tante Carola:

He die Robin,

wat fijn om te horen dat je het zo naar het zin hebt en wat leuk dat je al op Cape-Point geweest bent. Ook wij hebben die foto met dat bord. Ben je al een beetje verliefd op het land geworden? En hoe gaat het lesgeven op school? Valt de electriciteit nog vaak uit? En hoe is de temperatuur? Leuke mensen in je huis? Nou we horen het allemaal wel,

groetjes vanuit het natte Nederland

de Twinkeltjes

• 27 Februari 2015 - 15:55

Oma:

Hallo Robin, Leuk en fijn om te horen en te lezen wat je allemaal meemaakt het gaat je goed af veel plezier en lieve groeten oma